Rubikom

Klientocentryzm – dlaczego Klient jest najważniejszy?

Z kim się komunikujesz? Co wiesz o swoich grupach docelowych? Kim naprawdę jest twój klient? Dlaczego kupuje twoje produkty czy usługi? Jeśli nie wiesz tego dokładnie i precyzyjnie, działasz jak we mgle. A może się uda, a może się nie uda. Finansujesz marketing, ale treść i forma przekazu odbijają się od „zmysłów” twoich klientów.

Poznaj swoją gruę docelową

Prawdziwą wartością współpracy z Rubikom Strategic Thinking jest przede wszystkim doskonała znajomość wielu grup docelowych. Jako założyciel firmy i jej główny strateg poświęciłem dekadę na doskonalenie technik poznawania, nie jawnych cech i ukrytych schematów zakupologii konsumentów. Dzięki temu wiem o wiele więcej i lepiej do kogo, jaki przekaz formułować. Wiem również w jakiej formie ten przekaz będzie wielokrotnie bardziej skuteczny. Zrealizowałem dziesiątki autorskich badań jakościowych (cykl badań ShoppingShow), które oparte były o solidne, bardzo pogłębione wywiady. Stąd mam szczegółową wiedzę na tematy związane z grupami odbiorców, m.in.: młodymi konsumentami (kategoria napojów, fashion, komórki), użytkownikami sprzętów RTV-AGD, jakie zależności zakupowe zachodzą w świecie farmacji, jak zachowują się konsumenci digitalnni (jak w praktyce używają i do czego swoich smartfonów podczas zakupów) czy jakie dominują zwyczaje i nawyki zakupowe polskich konsumentów na rynku spożywczym.

Procel zakupowy w praktyce

Powyższa wiedza daje mi o wiele bardziej odpowiedni kontrast do tego, co można wiedzieć z podręczników czy artykułów, a tego jak faktycznie w praktyce wygląda proces zakupu. Bo czasem tak błahe sprawy decydują o zakupie, że głowa rozbolałaby tych, którzy prowadzą niekończącą się rozkminę analizując czy cena była za wysoka czy może promocja nie tak atrakcyjna jak u konkurencji. To nie tędy droga. Poznaj swojego klienta. Poznaj go do cna. Tylko w ten sposób dotkniesz sedna sprawy. Poznasz jego prawdziwe i jakże różnorodne elementy mające czasami decydujący wpływ na kupno twojego produktu. I wcale nie będzie dotyczyć to tylko jego ceny lub pięknego designu. Bo to coś, co stoi za zakupem kryje się w odpowiedzi na pytanie z czego wynika właśnie to, że ponad 30% użytkowników iPhona zapłaci każdą cenę za ten produkt – tych konsumentów wodzi za nos coś bardziej górnolotnego. Klienci iPhonów przynależą do danej, jasno określonej grupy społecznej, nazwijmy to umownie – hedonistów. Osoby markowe, płacące nie za produkt czy usługę – płacące za przynależność. I niech tylko ten jeden na setki, z jakich złożony jest klient i podstawa jego wyboru, wątków będzie ledwie prostym przykładem tego, jak doskonała znajomość grup docelowych, twoich klientów jest arcyważna w działaniach marketingowych.
Bo co ci strategia, jeśli nie rozumiesz swoich klientów. Bo co ci plan marketingowy oparty na celach, road mapie i innych, jakże ważnych narzędziach. Jeśli nie znasz bardzo dobrze tych, którzy płacą Tobie i wszystkim twoim pracownikom poprzez zakup produktów, to trudniej będzie ci się rozwijać tak dynamicznie jak zakładają twoje plany i cele biznesowe. Twoi klienci sponsorują twój biznes i wprost wpływają na jego rozwój. Są sponsorami, bo płacą, ale też mają swoje oczekiwania. Serwis, obsługa klientów, reklamacje, jakość produktu czy usługi, etc. – wszystko wedle ich życzeniowej postawy.
Zatem, jeśli chcesz mieć marketera wyuczonego, z czerwonym paskiem po studiach MBA, ale zdawkowo czy pobieżnie obeznanego w aspekcie szczegółowego profilowania twoich klientów, to szybciej niż później okaże się, że to działania na pozór tylko połowiczne. Działania ad hoc i bez realnego planu czy programu marketingowego. Punktem odniesienia do marketingu, polityki sprzedaży czy w ogóle strategicznych ruchów biznesowych musi być jasno zdefiniowana i klarowna grupa docelowa, której analiza uwzględnia wiele głębsze poziomy percepcji tych klientów. Zwróć uwagę, że to kompletnie nie ma sensu, kiedy określamy swoich odbiorców jako mających lat X, mieszkający w miastach Y, mających dochody miesięczne Z…co to za informacje? Co możemy de facto z nimi zrobić? Co z tego wywnioskować? Niewiele wartościowych faktów.

Poznaj ze mną swoich klientów. Poznaj ich sposób myślenia. Spersonifikuj swojego klienta, a będzie ci jeszcze skuteczniej zwiększać sprzedać i optymalizować wydatki na marketing.

W ramach współpracy przeprowadzam dogłębną analizę zachowań, nawyków i wyuczonych schematów twoich klientów. Personifikuję ich obyczaje zakupowe. Tworzę tzw. piramidę potrzeb i oczekiwań, co realnie wpływa na poprawę skuteczności sprzedaży, bo handlowcy lepiej rozumieją faktyczne potrzeby swoich nabywców, klientów, partnerów.